Základní informace | FINKO Multimedia

Základní informace

Historie reklamního banneru

Uplynulo již 14 let od doby kdy se objevil na internetových stránkách časopisu Wired absolutně první reklamní proužek neboli banner. Časopis Wired v roce 1994 zveřejnil na svém internetovém serveru první reklamní banner o rozměru jedenkrát sedm palců. Rozměr prvního banneru byl zvolen čistě náhodně, byl to reklamní banner, který zabíral na šířku téměř 14ti palcoví monitor.
Výška banneru byla zvolená úmyslně. Kromě reklamního banneru se součastně na internetové stránce zobrazovaly i další datové a obrazové informace. Tyto datové informace byly zobrazovány pod reklamním bannerem a přitom nezasahovaly na celou výšku stránky.

 

Co je to reklamní banner?

Je to reklamní proužek který dostal na internetu název banner a se kterým se na internetových stránkách setkáváme velice často. Reklamní banner je odkazem, který přesměrovává na svou nabídku, svou vlastní prezentaci a svůj vlastní velký inzerát. Banner má pouze jednu velikost, která se měří v bodech, neboli pocelech. Různé velikosti monitorů mohou mít různá rozlišení a proto je reklamní banner pokaždé jinak velký. Tento reklamní banner svou nápaditostí textů, obrázků, ale hlavně interaktivností vybízí návštěvníky internetových stránek ke kliknutí. Internetový reklamní banner má oproti tradiční reklamě spoustu výhod. Bývá na nejprestižnějším místě – obvykle nahoře přímo proti očím a teprve pod bannerem pokračuje vlastní obsah článku. Proto, čtete-li článek není možné nevnímat reklamní banner nad článkem. Další výhodou reklamního banneru je, že je animovaný. Dobrou animací reklamního banneru se upoutává pozornost čtenářových očí od statických textů a obrázků. Jednou z dalších obrovských výhod reklamního banneru bývá snadné zjištění kolik lidí si stránku s bannerem otevře, kolik lidí si na banner “klikne“, a také kdy se tak děje. To všechno vám pohodlně zjistí provozovatel internetového reklamního systému. Kombinací vhodného umístění a animace je internetový reklamní banner nepřehlédnutelný.
Reklamní banner je součástí webové stránky, a tak jako si nemůžete koupit noviny bez reklamy nebo pouze reklamu bez novin, nelze od sebe oddělit internetovou stránku a reklamní banner.

 

Kde se banner zobrazuje?

Reklamní banner je nejefektivnější a nejčastější typ reklamy, která se zobrazuje na některém internetovém reklamním systému na webových stránkách. Tyto systémy zaznamenávají veškeré podrobné statistiky serveru. Banner je součástí internetové stránky a je obvykle na tom nejprestižnějším místě prezentace. Mohlo by se zdát že tak uzoučký proužeček reklamy, kterým banner je není nic pro velké prestižní firmy, ale opak je pravdou. I ty největší firmy od různých peněžních ústavů přes gastronomické společnosti až po automobilový průmysl se za své reklamní bannery nestydí, neboť dobře umístěná reklama na internetu má spoustu výhod.

 

Velikost banneru

Banner může být různě velký a to jak z hlediska rozměru šířky a výšky, tak i z hlediska datového objemu, ale na celosvětovém internetu existují standardy velikosti které by se měly dodržovat. Jedná se o organizaci Internet Advertising Bureau – www.iab.net Podle IAB jsou v internetu povoleny tyto bannery – Full Banner, jenž je nejstarším a nejtypičtějším bannerem, který se nejvíce používá.
Full Banner with Vertical Navigation Bar, dnes používaný jen vyjímečně.
Half Banner, tedy vlastně poloviční banner.
Další skupinu bannerů tvoří bannery stojaté, hojně užívané zejména u internetových časopisů, zejména v pravém, nebo levém pruhu. Aby bannery vypadaly hezky, je nutná jejich stále stejná šířka. Někdy jsou tyto stojaté reklamní bannery širší než vyšší, ale tato šířka je standardní – 120 pixelů. Výjimkou ze stálé šířky je pouze „čtverec“, jenž je ale stále častěji používaným reklamním bannerem.
Důležitým parametrem banneru je datová velikost. Čím je banner větší, tím déle se načítá a o to déle se načítá celá internetová stránka. Obvyklou velikostí u bannerů je 20kB (Full bannery), ale některé servery povolují i větší bannery.
Banner může být jakýkoli. Některé bannery mohou obsahovat i zvuk, ale to se příliš nedoporučuje, návštěvníky webu to spíše odrazuje, než aby na banner reagovali. Někteří provozovatelé webu tyto zvukové bannery přímo odmítají.
„Rich media“ bannery (superbannery) se vyznačují vyšší úrovní reakce, ale vytvoření těchto bannerů není jednoduché, bývají dražší než jednoduché bannery. V současné době tyto „rich bannery“ nepřevládají, stále nejčastějšími bannery jsou bannery standardní.

 

Banner a jeho účinky

Na internetových stránkách se nedá měřit účinnost reklamního banneru. Na internetu si objednáváte reklamní kampaň na počet zobrazení banneru. Internet nabízí jiná měřítka než tištěná reklama, televize, nebo rádio.U reklamního banneru nabízí internet měření počtu kliknutí, které se měří v procentech z celkového počtu zobrazených bannerů.
Internet tedy rozpoznává u banneru počet shlédnutí a počet kliknutí. Shlédnutí se ovšem vztahuje na webovou stránku a ne na reklamní banner.
Reklamní banner bývá na stránce buď jeden, nebo rovnou několik. Ten nejhlavnější banner bývá vždy na vrcholu stránky, kde je dobře viditelný. Zde jej může zákazník vidět celý, ať má jakékoli rozlišení obrazovky. Ostatní bannery bývají umístěny směrem dolů, mají nižší sledovanost a tím i klesající účinnost a měly by tudíž mít i klesající cenu. V poslední době se ukazuje že nejvíce návštěvníků klikne na banner, který není úplně nahoře na internetové stránce, ale zhruba v její horní třetině.

 

Bannerová reklamní kampaň

Zákazník si objednává a platí za počet zobrazení reklamního banneru. Bannery jsou uloženy na serveru a provozovatel dává příkaz serveru, aby určitý reklamní banner zobrazil.
Daný reklamní banner se ovšem zobrazí pouze tehdy, když o to návštěvník internetových stránek požádá.Znamená to tedy , že reklamní banner shlédne pouze klient, který má o danou reklamu zájem a že nejde reklama tzv.do vzduchu. Pro inzerenta je důležité že za nevyžádaný banner neplatí. Server reaguje okamžitě a daný reklamní banner zobrazí a ví, že musí tento daný banner poslat ještě na zbytek předplacených žádostí o stránku, na které by měl reklamní banner být. Když klient nevyčká na celé zobrazení, nebo načítání banneru kompletně, není registrován jako zobrazený. Server tedy počítá pouze s kompletně načtenými bannery. Po vyčerpání tohoto množství byl počet zobrazení banneru splněn a tudíž je bannerová reklamní kampaň u konce.

 

Výhody a nevýhody banneru

Reklamní bannery mají několik výhod, mezi něž patří jejich cena, oproti například televizní reklamně jsou bannery poměrně levné. Další obrovskou výhodou je, že se bannery dají snadno obměňovat, můžete si určit dny, nebo hodiny, kdy se budou zobrazovat, můžete si určit, aby se reklamní bannery zobrazovaly opakovaně, nebo pouze jednou. Další výhodou je možnost průběžného sledování výsledků reklamní kampaně bannerů a možnost ihned reagovat výměnou málo, nebo neúspěšného banneru. Banner má přímou účinnost, protože svádí k okamžité reakci – kliknutí a nákupu, vždyť je to jednoduší než jinde.
Nevýhodou reklamních bannerůje malá reklamní plocha pro ztvárnění celého inzerátu, ale toho lze dosáhnout profesionálním zpracováním animace reklamního banneru, programátor musí vytvořit působivost banneru dobrou grafikou a sloganem.

 

Rotující bannery

Na stránkách internetu se reklamní bannery stále střídají, nebo-li rotují. Je to dáno tím, že při návštěvě daného serveru se zobrazuje více stránek a každá stránka má svůj banner. Pokud by se na všech stránkách zobrazoval stejný reklamní banner, byla by to škoda reklamní plochy. Není totiž pravdou, že opakování reklamy znásobuje její účinek. Proto je tedy praktičtější reklamní bannery prostřídávat. Rotace bannerů mají různá pravidla, většinou tedy nejde o pravidelné střídání v určitém pořadí. Reklamní systémy mají různé požadavky na zobrazování různých počtů reklamních bannerů. Rotace bannerů je špatně vnímána inzerenty začátečníky, kteří si reklamu zaplatili a nevidí ji tam neustále. Tito inzerenti mívají pocit, že jejich reklamu nevidí jejich klienti, nedůvěřují provozovateli, nebo rovnou celému reklamnímu systému.

 

Reklama PPC

vzhledem k tomu, že v současné době je bannerová reklama mírně na ústupu, nastupují na její místo nové a účinnější marketingové strategie a to především reklama PPC – což je platba za kliknutí (anglicky pay-per-click). Je to vlastně pokročilejší způsob zpoplatnění reklamy, kdy zaplatíte za skutečné příchozí návštěvníky vašich www stránek, kteří kliknou na váš inzerát a nebudete platit za počet zobrazení nebo časové období jako u bannerové reklamy. Jeden z největších propagátorů tohoto systému je vyhledávač Google

Reklamu s modelem platby PPC podporují vyhledávače, zpravodajské a tematické weby. Inzeráty se zobrazují většinou vpravo vedle vyhledaných výsledků a někdy také nad vyhledávanými výsledky na prémiových pozicích. PPC inzerát tvoří 4 řádky textu. První řádek textu je Titulek, potom následují dva popisné řádky a čtvrtý řádek je adresa Vašich webových stránek. Všeobecně platí, že titulek má co nejvýstižněji popisovat, kam se inzerát odkáže.

Info linka

infolinka.jpg

Poptávkový formulář

CD prezentace

/ilustracni/431_cd_prezentace2_296.jpg
Dnes už stále více společností využívá CD prezentace pro efektivní nahrazování propagačních katalogů, prospektů nebo dokumentů. Hlavní výhodu multimediální CD prezentace je několikanásobně nižší cena než u klasických tištěných katalogů.... celý článek

CMS - redakční systémy

/2_redakcni-systemy/149_121_redakcni_system_600_296.jpg
Redakční systém - CMS (Content Management Systém), který je znám také pod názvem publikační systém, je speciálně naprogramovaná internetová aplikace, pro rychlou a snadnou editaci internetových prezentací libovolného rozsahu a složitosti.... celý článek

CD vizitky

/ilustracni/176_cd_vizitky_296.jpg
Chcete zaujmout své zákazníky
něčím originálním?
Dnes může Vaše vizitka obsahovat mnohem více informací, než je na ní vidět. Veškeré informace v digitální podobě, až do 50 MB (texty, fota, video, mluvené slovo, hudba, katalog, prezentace, formuláře, ...) můžete umístit na Vaši "CD vizitku"... celý článek

Grafický návrh – webdesign

/ilustracni/397_design_296.jpg
k vytvoření grafických návrhu využíváme profesionální fotobanku. Jedná se o samostatnou databázi fotografií, které jsou dosažitelné formou předplatného. Databáze předplatného obsahuje více než 100.000 fotografií.... celý článek

Internetový obchod - E-SHOP

/ilustracni/408_eshop_296.jpg

Internetový obchod – e-shop je virtuální obchod, jeho vybudování je jednou z nejtěžších a nejsložitějších internetových aktivit. Internetový obchod neboli e-shop oslovuje širokou veřejnost. Otevřením internetové stránky s e-shopem obsáhneme celý svět. Výhodou e-shopů je, že mezi vámi a zákazníkem není už nikdo další.

... celý článek

Výměna zpětných odkazů

SEO - optimalizace

/ilustracni/432_seo_296.jpg
SEO je způsob, jak vytvářet a upravovat www stránky tak, aby byly v internetových vyhledávačích zobrazovány na nejlepších místech. Cílem je nalákat na webové stánky co největší počet zákazníků.... celý článek